Partner serwisu
Biznes i przemysł

Chorwacja znów dopłaci do lotów krajowych

Dalej Wstecz
Data publikacji:
26-07-2025
Ostatnia modyfikacja:
25-07-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RL

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Chorwacja znów dopłaci do lotów krajowych
fot. Berlin Brandenburg Airport
Chorwackie władze szykują nowy przetarg na obsługę lotów krajowych w formule PSO, czyli połączeń, które bez rządowej dopłaty byłyby operacyjnie nieopłacalne dla przewoźników. Chęć wzięcia udziału w przetargu – i bycia beneficjatem wielomilionowych dopłat – wyraża Ryanair.

Prawo wspólnotowe pozwala na dofinansowywanie połączeń lotniczych wewnątrz Unii Europejskiej przez podmiot publiczny tylko w jednym przypadku – muszą być to regularne loty na trasach, które mają kluczowe znaczenie dla rozwoju gospodarczego obsługiwanego regionu. Formuła PSO (ang. Public Service Obligation) pozwala państwom członkowskim nałożenie na trasy, które spełniają taki warunek, obowiązku świadczenia usług publicznych, ściśle przestrzegając warunków i wymogów określonych w art. 16-18 rozporządzenia nr 1008/2008 w sprawie usług lotniczych.

W taki właśnie sposób funkcjonują loty krajowe w Chorwacji, które są dotowane przez władze centralne adriatyckiego państwa. Jak informuje portal „Ex-Yu Aviation”, chorwackie władze przygotowują się do ogłoszenia nowego przetargu w ramach obowiązku świadczenia usług publicznych, aby zabezpieczyć finansowanie krajowych tras lotniczych po wygaśnięciu obecnych umów, obowiązujących od lipca 2022 roku do 28 marca 2026 roku. Beneficjentami poprzedniego, wielomilionowego kontraktu na utrzymanie 11 tras krajowych byli/są dwa przewoźnicy: Croatia Airlines i Trade Air, którzy historycznie są jedynymi beneficjentami państwowych funduszy za obsługę lotów krajowych.

O ile dopłaty do lotów krajowych między mniejszymi ośrodkami są jakoś wytłumaczalne, gdyż rentowność takich połączeń jest bardzo niska, to w przypadku rejsów między Zagrzebiem a Dubrownikiem i Splitem dopłaty są kontrowersyjne, gdyż obie trasy – flagowe trasy chorwackiego przewoźnika – są niezwykle lukratywne dla Croatia Airlines. Trasy, które są obecnie objęte usługami PSO to:
  • Dubrownik – Zagrzeb – Dubrownik,
  • Split – Zagrzeb – Split,
  • Zagrzeb – Zadar – Pula – Zadar – Zagrzeb,
  • Zagrzeb – Brač – Zagrzeb,
  • Osijek – Dubrownik – Osijek,
  • Osijek – Split – Osijek,
  • Osijek – Zagrzeb – Osijek,
  • Rijeka – Split – Dubrownik – Split – Rijeka,
  • Osijek – Pula – Split – Pula – Osijek,
  • Rijeka – Zadar – Rijeka,
  • Osijek – Zadar – Osijek.

Chęć wzięcia udziału w nowym przetargu na obsługę lotów krajowych wyraził już Ryanair, który założył bazy w Zadarze i Zagrzebiu. Problemem irlandzkich linii lotniczych może być jednak wielkość samolotów, albowiem rejsy międzynarodowe do i z Chorwacji obsługują boeingi 737. Jak wskazuje portal „Ex-Yu Aviation”, choć Croatia Airlines przechodzą konwersję floty na wyłącznie airbusy A220, chorwacki flagowiec zawrze w przyszłym roku umowę wet-leasingu na samoloty turbośmigłowe wraz załogą, z których część będzie obsługiwać trasy krajowe w formule PSO.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Ryanair przedłużył współpracę z MAAS

Pasażer i linie lotnicze

Ryanair przedłużył współpracę z MAAS

inf. pras. 23 lipca 2025

Ryanair zarobił w FQ1 znacznie więcej niż przed rokiem

Pasażer i linie lotnicze

40 lat od pierwszego lotu linii Ryanair

Pasażer i linie lotnicze

40 lat od pierwszego lotu linii Ryanair

Piotr Bożyk 13 lipca 2025

Modlin: Ryanair potroi liczbę pasażerów do 2030 roku

Infrastruktura i lotniska

Modlin: Ryanair potroi liczbę pasażerów do 2030 roku

Rynek Lotniczy/Ryanair 08 lipca 2025

Minimalny wzrost Ryanaira w czerwcu

Pasażer i linie lotnicze

Minimalny wzrost Ryanaira w czerwcu

Mateusz Kieruzal 07 lipca 2025

Katowice: Ryanair świętuje 10-milionowego pasażera

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

Ryanair przedłużył współpracę z MAAS

Pasażer i linie lotnicze

Ryanair przedłużył współpracę z MAAS

inf. pras. 23 lipca 2025

Ryanair zarobił w FQ1 znacznie więcej niż przed rokiem

Pasażer i linie lotnicze

40 lat od pierwszego lotu linii Ryanair

Pasażer i linie lotnicze

40 lat od pierwszego lotu linii Ryanair

Piotr Bożyk 13 lipca 2025

Modlin: Ryanair potroi liczbę pasażerów do 2030 roku

Infrastruktura i lotniska

Modlin: Ryanair potroi liczbę pasażerów do 2030 roku

Rynek Lotniczy/Ryanair 08 lipca 2025

Minimalny wzrost Ryanaira w czerwcu

Pasażer i linie lotnicze

Minimalny wzrost Ryanaira w czerwcu

Mateusz Kieruzal 07 lipca 2025

Katowice: Ryanair świętuje 10-milionowego pasażera

Infrastruktura i lotniska

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij