Chorwackie władze szykują nowy przetarg na obsługę lotów krajowych w formule PSO, czyli połączeń, które bez rządowej dopłaty byłyby operacyjnie nieopłacalne dla przewoźników. Chęć wzięcia udziału w przetargu – i bycia beneficjatem wielomilionowych dopłat – wyraża Ryanair.
Prawo wspólnotowe pozwala na dofinansowywanie połączeń lotniczych wewnątrz Unii Europejskiej przez podmiot publiczny tylko w jednym przypadku – muszą być to regularne loty na trasach, które mają kluczowe znaczenie dla rozwoju gospodarczego obsługiwanego regionu. Formuła PSO (ang. Public Service Obligation) pozwala państwom członkowskim nałożenie na trasy, które spełniają taki warunek, obowiązku świadczenia usług publicznych, ściśle przestrzegając warunków i wymogów określonych w art. 16-18 rozporządzenia nr 1008/2008 w sprawie usług lotniczych.
W taki właśnie sposób funkcjonują loty krajowe w Chorwacji, które są dotowane przez władze centralne adriatyckiego państwa. Jak informuje portal „Ex-Yu Aviation”, chorwackie władze przygotowują się do ogłoszenia nowego przetargu w ramach obowiązku świadczenia usług publicznych, aby zabezpieczyć finansowanie krajowych tras lotniczych po wygaśnięciu obecnych umów, obowiązujących od lipca 2022 roku do 28 marca 2026 roku. Beneficjentami poprzedniego, wielomilionowego kontraktu na utrzymanie 11 tras krajowych byli/są dwa przewoźnicy: Croatia Airlines i Trade Air, którzy historycznie są jedynymi beneficjentami państwowych funduszy za obsługę lotów krajowych.
O ile dopłaty do lotów krajowych między mniejszymi ośrodkami są jakoś wytłumaczalne, gdyż rentowność takich połączeń jest bardzo niska, to w przypadku rejsów między Zagrzebiem a Dubrownikiem i Splitem dopłaty są kontrowersyjne, gdyż obie trasy – flagowe trasy chorwackiego przewoźnika – są niezwykle lukratywne dla Croatia Airlines. Trasy, które są obecnie objęte usługami PSO to:
- Dubrownik – Zagrzeb – Dubrownik,
- Split – Zagrzeb – Split,
- Zagrzeb – Zadar – Pula – Zadar – Zagrzeb,
- Zagrzeb – Brač – Zagrzeb,
- Osijek – Dubrownik – Osijek,
- Osijek – Split – Osijek,
- Osijek – Zagrzeb – Osijek,
- Rijeka – Split – Dubrownik – Split – Rijeka,
- Osijek – Pula – Split – Pula – Osijek,
- Rijeka – Zadar – Rijeka,
- Osijek – Zadar – Osijek.
Chęć wzięcia udziału w nowym przetargu na obsługę lotów krajowych wyraził już Ryanair, który założył bazy w Zadarze i Zagrzebiu. Problemem irlandzkich linii lotniczych może być jednak wielkość samolotów, albowiem rejsy międzynarodowe do i z Chorwacji obsługują boeingi 737. Jak wskazuje portal „Ex-Yu Aviation”, choć Croatia Airlines przechodzą konwersję floty na wyłącznie airbusy A220, chorwacki flagowiec zawrze w przyszłym roku umowę wet-leasingu na samoloty turbośmigłowe wraz załogą, z których część będzie obsługiwać trasy krajowe w formule PSO.